Fogalomtár: Jumping the shark

 
Beküldte: Kanyecc 2010 March 8, 12:43-kor a(z) Fogalomtár témába.

Magyarosított nevén: cápaugrás. (Tegnap adott egy remek tippet a sitcomonline fóruma, ahol éppen azt taglalták, hogy melyik (szitkom) sorozat esetében történt meg a legnagyobb jumping the shark.)

Többféleképpen meg lehet közelíteni a jelentését, pl.: Pillanatnyi visszaesés a korábbi sikerekhez képest. – Ez persze nem feltétlenül igaz, mert lehet tartós. A lényeg, hogy imádott kedvencedben olyan változások lépnek életbe, ahonnan már csak lefelé vezet az út. A legjellegzetesebb a Dallas-ból Bobby visszatérése. Senki se gondolta volna, headshot-ként ért sokunkat. Jöhetett az a bizonyos kérdés: Why? – Tényleg durván megváltoztatta. (Lentebb folytatom.)

A szó eredetet – természetesen – sorozatból származik. 1977-ig kell visszarepülnünk, még hozzá a Happy Days ötödik évadjának nyitásáig. A Hollywood című epizód három részt – 5×01-03 – ölelt fel, melynek zárásban láthattunk az ominózus jelenetet. Fonzi (azaz Henry Winkler) végrehajtott egy nem mindennapi tettet, ugyanis fürdőruhában és bőrkabátban a vízben vízisível átugratott – egy elzárt részben úszkáló – cápa felett.

A kifejezés később, 1985-ben Jon Hein foglalta “definícióba”: “Ez egy pillanat. Egy meghatározó pillanat, amikor tudjuk, hogy kedvenc tévésorozatunk elérte a csúcspontját. Abban a pillanatban, amikor tudatosul bennünk már csak lefelé vezet az útja.” – Ettől a pillanattól kezdve kedvencünk egyszerűen soha nem lesz ugyanaz. 1997-ben hozta létre a http://jumptheshark.com című honlapját, ahol az olvasókat és a sorozatnézőket arra kérte, hogy osszák meg egymással: ki-mit élt meg a legnagyobb cápaugrásként. 2006. június 20-án a Gemstar nevű cég, akié a TvGuide (is), megvásárolta – több mint 1 millió dollárért – Jon-tól a jogokat, a hosztot és úgy cakompakk mindent. 2009 első felétől átirányították magukhoz – azaz a TvGuide-hoz -, ahol folytatódhatott minden tovább.

A rajongók szerint 18 kategóriába lehet sorolni azt, hogy mikor élte fénykorát a kedvenc és mikor ment átpunnyadásba. Pár példát hoznék: 1) Amikor lecserélnek egy főszereplőt, de a karaktere marad. (Barátok közt?) 2) Amikor egy hosszú – évadon áttartó – szerelmi szálat esküvővel zárnak le. (The Office, Friends). 3) Amikor egy fontos karakter elhagyja a sorozatot, mert vagy kiírják, vagy meg ráun, vagy meg kell ölniük. 4) Amikor behoznak egy különleges vendégszereplőt. (How I Met Your Mother?), 5) Amikor egy baba születik, vagy az van kilátásban (The Office).

A Dallas sokunk legemlékezetesebb jumping the sharkja. Hasonlóan éltem meg a Prison Break harmadik évadját. Miért? Első évad überelt minden. A második azért kellett, hogy még szökjenek, csak nyilt terepen. A harmadik pedig csak a pénzről szólt, nem beszélve a többiről. Amikor újra visszakerült a “kóterbe” Scofield, majdnem eldobtam az agyam. Bő másfél év múlva értem el arra a szintre, hogy megemésztettem és ledaráltam. Aztán. Hasonló cípőben jár a Heroes, aminek rég halottnak kellene lennie, mert meg se közelíti az első etapot. Aztán. Néha a remake-ek is elgondolkodtatják az embert, hogy ez tényleg kell nekünk? Szükségünk van rá? Ilyen a Knight Rider feldolgozása, amit azért néztem, de sok elfuserált részlete miatt, inkább maradok az originálnál. És ha már emlegettük a Barátok köztöt… annál idegesítőbb nincs is, mikor szünet után Tilda új külsővel jelentkezik. (Alakváltás forever.) Még a végén megérjük Berényi Zoli visszahozását. Az lenne igazi WTF!

A tovább mögött rátaláltok a Happy Days-es jelenetre, azaz a jumping the shark-ra.



free web stats